måndag 25 november 2013

Bra tankar

Det är lycka att få dela med sig av bra tankar och nu har jag kommit in i en period där jag är mer mottaglig för bra tankar och eget reflekterande.

Läs bara och begrunda dessa tänkvärda ord:

Sluta vara så skraj hela tiden



Jag kan slå vad om att det finns något du innerst inne skulle vilja göra men inte gör för att rädslan stoppar dig. Det  kan vara att starta ett företag men det kan lika gärna handla om att kliva fram från skuggorna och ta tag i ett problemområde i livet.
Om du tror att du kan sitta där och mysa med din rädsla och hålla dig till den så tillåt mig skrämma upp dig lite nu och visa varför det är helt rätt att ge sig själv en liten örfil ibland och säga: ”Öh, hörru, lägg av. Nu går vi framåt här!”

Fem skrämmande skäl till varför rädslor är så läskiga

1. Rädsla leder nästan alltid till ett medelmåttigt liv
Att bli riktigt bra på något – till exempel att jobba hårt för att dina kunder inte ens ska tänka tanken att ringa någon annan – kräver ofta att du sticker ut och gör dig själv och ditt företag annorlunda på ett modigare sätt som gagnar kunderna såklart. Men det gäller ju i privatlivet också. Nästan alla har gammalt skräp i bagaget, gammalt tjafs med någon som de inte löser av rädsla för att bli avvisade eller en gammal dröm som bara kommer upp efter en flaska vin. Eller något som de borde sagt till någon som aldrig blivit sagt…ja, gammalt skrot som styrs av rädslor helt enkelt. Den som inte hanterar dem blir som de flesta andra, lite småhämmade, lite tilltryckta, lite för mycket axlarna uppdragna nära öronen och snart nedgrävda med viktiga saker olösta. Är du med? Bra! Låt det inte hända dig.
2. Rädslor begränsar din lycka
Att vada runt i komfortzonen gör ditt liv till en enda lång tråkig rutin. Om du alltid gör samma bekväma saker kan du alltid förutse samma ljumma resultat. Om du däremot tar ett rejält kliv utanför cirkeln och möter några av dina rädslor så finns faktiskt chansen till det där riktiga drömlivet. Och då menar jag inte nödvändigtvis ett liv fullt av pengar, utan snarare fyllt av spänning och roliga saker.
3. Rädslor begränsar din handlingskraft
Här är en läskig sanning: Utbildning och intelligens åstadkommer inget utan handlingar. Aj vad den sved va? Du kan gå runt och vifta med dina diplom och ditt medlemskap i Mensa hela dagen lång, men om du inte gör något så händer inget. Det finns tusentals missförstådda genier i världen som inte har förstått att det inte räcker med att vara – man måste göra. De är rädda för handling och tror att det räcker att dyka upp. Har någon sagt det till dig? I så fall ljög de.
4. Människor har fått för sig att det är farligt att misslyckas
För två veckor sedan skulle jag till båtklubben för att ta upp Y-bommarna från bryggan, något jag aldrig gjort. Fem minuter efter att jag kom dit låg jag och plaskade i det åttagradiga vattnet. Lärdom: Lossa aldrig båda sprintarna från y-bommen utan att säkra en av dem, för då kommer ett av metallrören att svinga åt ditt håll och slå ner dig i vattnet. Det var mitt senaste misstag. Vilket var ditt? Om du inte har gjort något misstag den senaste veckan så är risken stor att du har fastnat i myshörnan och inte utvecklats något. (Ja, jag vet att jag borde ha frågat någon hur man gör, men jag funkar inte riktigt så - nästa gång kommer jag att göra det som ett proffs).
5. Du är rädd att du inte är redo
48 år tog det för mig att förstå att när chansen dyker upp så är man sällan riktigt redo för den. Om man vet att det är så, och accepterar det, så händer något fantastiskt. Plötsligt finns chanserna överallt. Saker man inte trodde att man var ”stor” nog att klara av står där framför en och vinkar ”kom in” av det enkla skälet att man öppnat ögonen för dem. Man behöver inte kunna allt. Man behöver inte ha all erfarenhet på plats innan man tar chansen.  De bästa chanserna man kan ta är de som tvingar oss att växa ur komfortzonen och som får oss att känna oss lite obekväma till en början. Så, sträva efter att känna dig lite obekväm. Om du gör det är du ofta på helt rätt ställe för tillväxt.
Ha en riktigt bra (och modig) vecka.

Stefan Ekberg
Bokförlaget Redaktionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar