lördag 14 juni 2014

Närvaro

"Människor äro ivrigt sysselsatt med planer att förbättra sitt liv. Men detta siktande på framtiden innebär en stor livsförlust. Den flyttar fram varje dag, den rycker bort det närvarande medan det ger löften för ett ovisst kommande. Det största hindret för ett verkligt liv är den förväntan som beror av morgondagen, men förlorar den dag som är."
Seneca, Om livets korthet, ca 50 e.Kr

Jag är en av dem, människorna som ständigt letar och arbetar efter förbättringar. Jag tror och hoppas att varje ny dag är en ny chans och att det skall bli annorlunda och t.o.m bättre. Jag arbetar med mig själv och med min närvaro. 

Jag inser att det är en av de svåraste uppgifterna. Att bli mer närvarande, göra allting lite långsammare och inte låta tankarna fly iväg någon annanstans. Det får bli mitt projekt denna sommar. Bli mer närvarande och göra allting mer långsamt. Sluta jäkta och stressa för att se hur livet springer ifrån mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar